fredag 8 mars 2013

Att tro att du duger


 
 
Det är kvinnodagen idag och vi får tänka till hur vi behandlar våra medsystrar men också hur vi behandlar oss själva.

Jag brukar skoja med barnen när jag klätt på mig och säga "visst är jag fin!" Jag brukar också säga till barnen "titta i spegeln, vad fin du är!" Det handlar inte om kläderna utan om hela personen. Att tycka om och acceptera sig själv. Att tycka att jag är bra och fin precis så som jag är. Om jag kan gå förbi en spegel och tycka om den jag ser blir livet så mycket enklare.
Det är viktigt att kunna ge andra komplimanger, för att lyfta fram andra är både bra för dig själv och för andras självkänsla. Att sprida positivitet och acceptans. Var och en har rätt att vara just sig själv!
Livet handlar inte om att hitta sig själv utan att själv skapa och tycka om den man är och vill vara.

Just idag tyckte sonen "ja mamma, du är fin men du borde ha en fin klänning på dig!"
Smaken är som baken men det viktigaste är som sagt vad man tycker själv.




2 kommentarer:

  1. Helt klart är det viktigast vad som finns inuti och vad man känner att man själv är fin i. Jag har faktiskt accepterat mig själv mer sedan jag fick vår dotter. Jag som tidigare hade komplex för allt tycker att jag är bra som jag är. 10 kg tyngre, lättare, kort eller långt hår. Jag är helt okej! :-) Det handlar om hur man känner sig inuti och inte om allt och inget. Banta, frossa, hata, älska. Nu har jag balans på det som tidigare gått SÅ upp och ner. :-)

    Men tror man måste finna den "acceptansen" och känslan inne i sig. Hade någon sagt saker till mig för 3-4 år sedan hade jag bara skrattat. Det gäller att komma till en punkt helt enkelt där man ser det själv. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint du skriver Johanna. Jag tror också att när man får barn så ser man på sig själv med lite andra ögon. Det viktigaste blir att alla mår bra och ansvaret blir också större att man själv mår bra för att kunna vara en så bra förälder som möjligt. Sen tror jag också att den villkorslösa kärleken från ett litet barn boostar självkänslan ordentligt!

      Må så fint!

      Radera